Eszmecsere a mozgássérültek helyzetéről - Igal 2010. szept. 27-30.
2010.10.03. 21:06
A MEOSz (Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége) elnökének, Dr. Hegedűs Lajosnak köszönhetően egy hasznos találkozóra került sor Igalban szeptember végén. Az összejövetel célja a felmerült problémák megbeszélése, a MEOSz szerepének, hatáskörének ismertetése az egybegyűltek előtt. Hegedűs úr a MEOSz-t érő, sorstársi kritikák miatt úgy gondolta, hogy a személyes megbeszélések útján könnyebb az álláspontokat közelíteni, mint írásban, az interneten keresztül.
A MEOSZ-ról
Az elnök úr először röviden vázolta a MEOSz történetét, ami 1981-ben, 17 mozgássérülteket tömörítő egyesület összefogása révén alakult meg. Jelenleg 125 megyei egyesület, és 850 csoport működik az országban, a taglétszám közel 210 ezer fő. A tagegyesületek teljes jogi és gazdasági önállósággal rendelkeznek, mintegy hatezer önkéntes végzi a munkát bennük. A pénzforrások mindössze 8%-a (210-ben 132 millió Ft) állami támogatás – a támogatás mértéke független a létszámtól. A tagegyesületek közgyűlései döntenek a fontos, közös kérdésekben, majd a küldöttközgyűlésekben képviselik helyi érdekeiket, végül a küldöttközgyűlés határozza meg a konkrét éves tennivalókat. A MEOSz elnökségének kell végrehajtani, végrehajtatni az elfogadott feladatokat, ugyanakkor a tagegyesületek életébe nincs beleszólási joguk.
Szervezeti kérdések
A megjelentek által felvetett gondok egy részében nem illetékes a MEOSz, ilyen például az a tény, hogy több helyi egyesület, illetve csoport tagösszetétele nagy mértékben eltolódott: a súlyosan mozgássérült tagok szinte eltűntek, míg az idősebb, koruk miatt mozgásukban kissé gátolt emberek létszáma megnőtt. Ez annak is köszönhető, hogy mindenki tag lehet, aki a háziorvosnál megkapja a 7 pontos igazolást. Előfordult már, hogy a közös programokban nem tudtak részt venni például kerekes-székes sorstársak, mert nem volt számukra akadálymentes a helyszín, vagy a közlekedési eszköz. Ezekben az esetekben sajnos nincs hová fordulniuk az érintetteknek, mert a tagegyesületek belügyeibe nem avatkozhat be a MEOSz. A demokratikus rendszer velejárója, hogy a többség akarata érvényesül, így a kisebbségbe szoruló súlyosabban sérültek alulról sem tudnak jobbítani a helyzetükön. Erre a patthelyzetre felhívták az érintettek a vezetőség figyelmét.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács
Más jellegű problémák felvetése során kiderült, hogy egyformán látjuk azokat, de a megoldásukhoz kormányzati szintű akarat is kellene. Az Országos Fogyatékosügyi Tanács (FOT) hivatott közvetíteni a kormány és az érintett csoportok között. Határozathozatalra jogosult a tanács, melynek tagjai civil oldalról x+1 fővel, kormányzati oldalról x fővel vesznek részt a közös munkában. Ez szépen hangzik, de a kormány a határozatokat indoklás nélkül is elutasíthatta 2009-ig, így a tanács szerepe a figyelem felkeltésére korlátozódott, határozataiknak súlya nem volt. Jelenleg maga a Tanács nem funkcionál, mivel a minisztériumok átalakítása miatt az FOT összetételét is át kell alakítani, de a törvénykezés ezen a téren még nem követte a változásokat. (bővebben a FOT feladatairól: http://www.eum.hu/archivum/szcsm-1998-2002/orszagos-fogyatekosugyi-080630-6 )
Akadálymentesítés
Az épített környezet, a közlekedés akadálymentesítését törvény szabályozza. Az új és a felújított középületeknek akadálymentesnek kellene lenniük. Egy törvény sajnos annyit ér, amennyit betartanak belőle, és itt többen is hibázhatnak: kezdve a tervezővel, az építési engedélyt kiadó hatóságon keresztül a kivitelezőig - mindenkinek tudnia kellene róla. Az élet azonban nem ezt igazolja vissza, a MEOSz ennek kapcsán több próbapert is indított, azokat megnyerve kötelezték az alpereseket az akadálymentesítés végrehajtására. Hegedűs úr hangsúlyozta, hogy a hiányosságok feltárásában a MEOSz számít az érintettek aktivitására, hiszen mindenről Ők sem tudhatnak, így intézkedni sem áll módjukban.
Munkavégzés
A MEOSz azt szorgalmazza, hogy a mostani támogatás rendszert reformálják meg, ne a munkáltatók szervezeti besorolása legyen a tmogatás alapja, hanem feladatorientáltan finanszírozza az állam a foglalkoztatás megvalósítóit. Fontosnak látják védett piacok létrehozását, hogy a termékek eladhatóak legyenek. Szükség van olyan oktatásra, mely eredményeképpen a sérült ember visszavezethető legyen a munkaerőpiacra. Csak azokat foglalkoztassák a védett munkahelyeken, akik állapotuk miatt nem tudnák megállni a helyüket az épek között. Jelenleg a munkaviszonyban álló sérültek többsége célszervezetben dolgozik. A jelenlegi rendszer számos visszaélésre adott lehetőséget, és gyakran a munkát vállaló sérültek jártak pórul. Olyan esetről is hallottam, hogy egy „célszervezet”-ben a dolgozóknál nem vették figyelembe fizikai állapotot, a súlyosan mozgássérültet elbocsátották, mert nem tudta teljesíteni a normát. Pozitív példaként megemlítették, hogy a MEOSz oktatási intézményében végzett sérültek mintegy 20%-a helyezkedett el, ami a munkaügyi központok 7%-os (megváltozott munkaképességű emberek elhelyezkedésének aránya) eredményéhez mérve jobb hatásfokot mutat.
Támogatások
A sérültek, különösen a mozgássérültek közlekedési nehézségein több intézkedés is próbál enyhíteni, de sajnos nem jól. Egyrészt a jogosultság elbírálásának lehetősége a háziorvos kezében van, amikor feltehetően szakorvosi leletek alapján kiállítja az ominózus 7 pontos papírt. Ennek birtokában lehet kérni például parkolási engedélyt, illetve közlekedési támogatást. Utóbbit csak akkor, ha a kérvényező szociálisan is rászorultnak minősül. A 7 pontos papír megszerzése nagyon könnyű, ezért lehetséges az, hogy rengeteg parkolási engedély van forgalomban, sokszor nem rászorulóknak kiadva. Kis számban ugyan, de visszaélések is előfordulnak – nagyi odaadja unokájának az engedélyt. A MEOSz azt szorgalmazza, hogy kerüljön át a jogosultság megítélése a Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézethez, valamint azt is, hogy a közlekedési támogatásnál a szociális rászorultságot mellőzzék, és például a gépkocsit használó (mert mással nem tud közlekedni) mozgássérültek támogatását növeljék. (A nem dolgozó, vagy tanuló sérült ember jelenleg hétezer forint támogatást kaphat évente, amennyiben szociálisan is rászorulónak minősül, azaz az egy főre jutó havi jövedelem a családban nem haladja meg a minimális öregségi nyugdíj másfélszeresét.)
Összegzés
Az átbeszélések után szinte mindenki egyetértett abban, hogy kommunikációs gondok miatt nem ismertük kellően a MEOSz tevékenységét. Az, hogy mit akartak elérni, és ezekből mit nem vett figyelembe a kormányzat, nem derült ki a kívülálló számára. A sikerekről ugyan beszámoltak, ám gyakran ezek is „csak” annyit jelentettek, hogy részeredményeket tudtak elérni. Bár az idő rövid volt, de módunkban állt bepillantani a Mozgáskorlátozottak Somogy Megyei Egyesületének munkájába, ahol sokrétű, konkrét tevékenységgel igyekeznek a sérültek életét megkönnyíteni, hasznossá, élhetővé tenni.
Bevallom én is számos kérdéssel érkeztem a találkozóra, de nem kellett feltennem őket, mivel a beszámolóból választ kaptam rájuk. Nem könnyű a helyzetünk, nem is várható látványos javulás, de megnyugtató, hogy a MEOSz vezetői éppúgy látják a gondokat, mint azok, akiket képviselnek, és minden erejüket, tudásukat latba vetve a jobbításért dolgoznak.
|